Bron: The Guardian
Vandaag een test van de Dacia Sandero Access, verreweg de goedkoopste auto op de Engelse markt voor een prijs die we niet meer gezien hebben sinds de val van de Berlijnse muur.
Deze Dacia Sandero kost nu net zoveel als de Ford Fiesta in 1989.
Wat krijg je voor dat geld ? Net als de T-Ford van vroeger is hij in alle kleuren verkrijgbaar zolang het maar wit is en de ramen open en dicht dat lukt alleen door te slingeren en de deuren open of sluit je geheel handmatig. Een radio zal je tevergeefs zoeken en ook op een reservewiel hoef je niet te rekenen.
Maar wel krijg je vier airbags, toerenteller, vijf versnellingen, ABS, ESP, verwarmde achterruit, getinte ruiten en een 12v stopcontact, allemaal zaken die je in die Ford Fiesta uit 1989 tevergeefs zult vinden.
De afgelopen acht jaar is Dacia de snelst groeiende automerk in Europa met een omzet van 350.000 auto’s in 2012.
De grootste verrassing, gezien de prijs, is de ruimte, deze Dacia Sandero is geschikt voor vijf volwassenen en neemt dan ook nog zonder veel moeite al hun bagage mee.
Nee, de Dacia Sandero werkt niet status verhogend, hij is uitermate geschikt voor de vroegere fans van bijvoorbeeld de 2CV of de Renault 4.
Hij rijdt verrassend goed, met zijn 1.2 16v motor en zijn geringe gewicht komt hij prima mee met het verkeer ook op de snelweg. Gaat het sneller dan wordt hij uiteindelijk behoorlijk luidruchtig, maar dat is bij bijna alle concurrenten het geval.
De besturing is licht en het is het parkeren in de stad is dan ook geen enkel probleem.
Het enige wat je als bestuurder vermoedelijk gaat missen is de centrale vergrendeling, want het blijft lastig om telkens alle deuren en bagageklep te controleren of die wel gesloten zijn. Maar ook daar is een oplossing voor, voor wat extra geld krijg je de Ambiance of Lauréate en daar zijn alle opties wel op verkrijgbaar en kan je kiezen voor meerdere kleuren.
Financieel gezien is deze Dacia Sandero moeilijk te verslaan, hij is goedkoop in aanschaf, belasting, verzekering en afschrijving. De garantie bedraagt 3 jaar en kan met bijbetaling verlengd worden naar 5 of zelfs 8 jaar.
De Dacia Sandero doet het goed in Duitse betrouwbaarheidstesten dus ook op gebied van betrouwbaarheid zit je met deze Dacia Sandero goed.
Vrienden en kennissen schatten deze Dacia Sandero aanmerkelijk duurder in, dan hij in werkelijkheid is en een groter compliment kan deze Dacia Sandero eigenlijk niet krijgen.
Lees ook:
- Sandero wint opnieuw van de concurrentie
- Review Dacia Sandero 1.2 16v en 0.9 TCe 90
- Dacia Sandero: 4 sterren EuroNCAP crashtest
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
En nog veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.
Posted: 3 juli 2013 in Alles over de Dacia Sandero Tags:1.2 16v, ABS, Access, dacia sandero, ESP, Ford Fiesta
Geen opmerkingen:
Een reactie posten