Bron: Auto Express
Bij een test van een auto spelen subjectieve beoordelingen een grote rol, zeker wanneer een tester toch al niet zo veel op heeft met het merk. Onpartijdigheid is vaak lastig voor veel autojournalisten.
Wanneer je echter een auto test door hem samen met de concurrentie onder de loep te nemen krijg je toch een wat evenwichtiger beeld en onderstaande test is daar een mooi voorbeeld van. De Dacia Sandero wordt behoorlijk afgekraakt maar wint uiteindelijk wel de test.
De Dacia Sandero 1.5 dCi moet het in deze test opnemen tegen de Kia Rio 1.1 CRDi en de Fiat Panda 1.3 Multi-Jet.
De Dacia Sandero in de Ambiance uitvoering is aanmerkelijk goedkoper (GB) dan beide concurrenten, met de gekleurde bumpers en complete wieldoppen ziet hij er een stuk beter uit dan de basisuitvoering in de vorige test. Wij vinden deze Sandero (in tegenstelling tot de Dacia Duster) niet mooi, op een of andere manier is hij niet erg in balans in tegenstelling tot scherpe belijning van de Rio en de brutale uitstraling van de Panda.
Binnenin is het al niet veel beter. Alles is slagschip grijs, het dashboard, de interieur bekleding, de stoelen en die paar zwarte randjes helpen niet om de boel op te fleuren. Eigenlijk is aan alles te merken dat het een goedkope auto is.
Hoewel er weinig in te stellen valt is de zit achter het stuur goed. De ruimte op de achterbank is aanmerkelijk beter dan bij de concurrenten en ook de bagageruimte is veel groter.
De motor is een beproefde 1.5 diesel uit de Renault stal die redelijk wat lawaai maakt maar aanmerkelijk sneller is dan de concurrentie. De wegligging van de Sandero is gewoon goed, hij is op een bochtig circuit aanmerkelijk sneller dan de beide concurrenten, alleen hangt hij nogal in de bochten en ook de gevoelloze besturing werkt niet echt mee.
De Kia Rio ziet er stijlvol uit en ook binnenin is het goed toeven, het interieur en de stoelen zijn van hoge kwaliteit, zeker als je dat vergelijkt met de Dacia Sandero.
Voor de passagiers achterin is er voldoende hoofdruimte maar de beenruimte is minder dan bij de Sandero.
Het grote probleem bij de Kia Rio is de motor. De auto is irritant traag en Dacia Sandero is daarbij vergeleken een raceauto en ondanks dat is hij niet zuiniger. Ook is de vering vooral in de stad aan de stevige kant.
De leukste auto van de drie is ongetwijfeld de Fiat Panda en hij ziet er niet alleen leuk uit met zijn dakrails en mistlampen, ook van binnen zijn de gebruikte materialen van hoog niveau en ziet het interieur er fris en vrolijk uit.
Maar de motor is niet al te best (de TwinAir benzinemotor presteert aanmerkelijk beter) en de ruimte voor passagiers is te krap. Een punt van zorg zijn ook de remmen, de remweg is namelijk zo’n 10 meter langer dan bij de concurrenten
Conclusie
Ondanks alle tekortkomingen sleept de Dacia Sandero de eerste plaats in wacht. Hij heeft namelijk een aantal zwaarwegende voordelen. Hij aanmerkelijk goedkoper. Hij is veel ruimer. De motor is soepeler, sterker, sneller en ook nog eens zuiniger in de praktijk en niet onbelangrijk in deze klasse zijn de lage onderhoudskosten en de lagere afschrijving.
Lees ook:
- Dacia Sandero winnaar in Triotest
- Dacia Sandero verslaat alle concurrenten
- Dacia Sandero tegen de concurrentie
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
En nog veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.
Posted: 25 mei 2013 in Alles over de Dacia Sandero Tags:1.5 dCi, Ambiance, dacia sandero, diesel, Fiat Panda, Kia Rio
1 opmerking:
Als ik moet kiezen dan de KIA rio! Maar misschien is dst ook omdat ik er zelf sindskort 1 heb!
Een reactie posten