Bron: Focus
Deze nieuwe Dacia Sandero is voor zo’n 50% vernieuwd, maar dat is voldoende om de concurrentie de stuipen op het lijf te jagen. Deze Dacia Sandero II is maar liefst 10.000 euro goedkoper als een VW Golf 7.
Steeds minder mensen kunnen zich een nieuwe auto veroorloven, het lijkt wel of prijzen daarvan elk jaar omhoog gaan, maar gelukkig is er nu de Dacia Sandero II voor de prijs van een tweedehands auto van een zogenaamd premium merk. De nieuwe Dacia Sandero II ziet er chique uit, heeft eindelijk standaard ESP en zij airbags en biedt nog steeds een garantie van drie jaar.
Tijdens deze test hebben we de Dacia Sandero II stevig aan de tand gevoeld.
De vorige versie was geen schoonheid, maar deze nieuwe versie is veel beter in balans. Hij heeft een beetje het robuuste gezicht van de Dacia Duster en ook de achterzijde is aanmerkelijk fraaier. Vooral de Stepway versie ziet er gelikt uit. Toch is onderhuids 50% hetzelfde gebleven. Het interieur bestaat nog steeds harde kunststof maar ziet er gewoon wat moderner uit. Bestuurder en passagiers hebben voldoende zit- en beenruimte en de bagageruimte van 320/1200 liter is nog steeds riant te nemen in deze klasse. Een paar typische Dacia tekortkomingen zijn gebleven, zoals de iets te kleine stoelen en de raamschakelaars op de middenconsole. Maar er is ook veel verbeterd, meer opbergplaatsen voor kleinere spullen, nieuwe instrumenten, parkeersensoren, cruise control met begrenzer en het multimedia navigatiesysteem.
Deze nieuwe Dacia Sandero is standaard uitgerust met stabiliteit controle en dat is te merken, ook in snelle bochten blijft de auto aangenaam neutraal sturen. De vering is zeer comfortabel en ook op hoge snelheden is de auto aangenaam stil en met betere stoelen zou het een prima auto zijn voor langere afstanden. Ook bij 160 kilometer per uur laat de Sandero zich prima (zij het wat vaag) besturen.
Vanwege kostenbesparing heeft Dacia afgezien van het start-stop-systeem uit de Clio, maar heeft in plaats daarvan een “Eco” modus, die een besparing belooft van zo’n 10%.
Het basismodel (in Nederland niet verkrijgbaar) is ongelofelijk goedkoop maar wordt nauwelijks verkocht, maar ook het topmodel Lauréate is nog altijd zeer betaalbaar en heeft standaard elektrische verstelbare en verwarmde spiegels, radio-cd-speler met usb, airco, snelheidsbegrenzer, boordcomputer, mistlampen, verstelbaar stuur, elektrische ramen, centrale vergrendeling, neem je ook nog het navigatie systeem en parkeersensoren dan nog ben je duizenden euro’s goedkoper uit als bijvoorbeeld een vergelijkbare VW Polo Comfortline.
Conclusie
Nu de Dacia Sandero standaard is uitgerust met ESP vallen de meeste bezwaren van de op veiligheid gefocuste consument weg. De Dacia Sandero is een modern gelijnde auto die er van binnen weliswaar wat goedkoop uit ziet, maar voldoende opties biedt om de meeste automobilisten tevreden te stellen en dat alles tegen een onklopbare prijs.
Lees ook:
- Test Dacia Sandero: veel beter niet duurder
- Prijs Dacia Sandero (Stepway) NL bekend
- Productie Dacia Sandero (Stepway) van start
- Nieuwe Dacia Sandero in de schijnwerpers
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2012 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
Heb je tips, nieuws, (vakantie)foto’s, wijzigingen aan of een review over je Dacia Duster, Lodgy, Logan of Sandero stuur ze naar: |
Posted: 20 november 2012 in Alles over de Dacia Sandero Tags:airco, Cruise Control, dacia sandero, Dacia Sandero II, ESP
Geen opmerkingen:
Een reactie posten