maandag 29 april 2013

Een week met de Dacia Sandero op pad

Bron: SniffPetrol

Op de eerste dag heb ik de goedkoopste auto die op de markt verkrijgbaar is opgehaald. Juist, het is de Dacia Sandero en wel in de basisuitvoering. Alleen verkrijgbaar in wit, geen elektrisch bedienbare ramen, geen centrale deurvergrendeling, zelfs geen radio. Wat krijg je wel, een enigzins verouderde motor, remmen om te stoppen en ramen om de tocht buiten te houden. De deuren zijn groot maar blikkerig en het interieur bestaat uit hard plastic. Er zijn maar weinig knoppen te vinden, het voelt alsof je in een busje stapt en daar is niets mis mee, het is allemaal heel eenvoudig en functioneel.

Op de tweede dag kom je tot de ontdekking dat die centrale deurvergrendeling eigenlijk een prima uitvinding is, telkens controleren of de portieren en de bagageklep wel gesloten zijn is toch wel heel vervelend. Maar buiten een piepend rempedaal is er weinig mis met deze Dacia Sandero, vooral opvallend is dat er binnenin geen rammeltje te horen valt en dat wijst op een goede afwerking. Verder is de Dacia Sandero van binnen heel ruim en is de bagageruimte behoorlijk groot.

Dacia Sandero Access 01

De Dacia Sandero staat vrij hoog op de wielen, maar toch is de vering vrij stevig, kuilen en drempels worden echter uitermate goed verwerkt. Of de dempers zijn hard en de veren soepel of andersom, het werkt in ieder geval uitstekend. Ik had van tevoren niet veel vertrouwen in de rijeigenschappen van de Dacia Sandero maar dat valt heel erg mee. Je kan er vlot en soepel mee rijden. Hij helt behoorlijk over in de bochten maar houdt onder alle omstandigheden grip.

Op de vierde dag kom ik in Noord London een man in een Citroën C1 tegen die me tot stoppen dwingt, ik dacht dat hij verhaal wou halen vanwege de krappe ruimte om te passeren. Maar hij was alleen uitermate geïnteresseerd in de Dacia Sandero en waar hij te koop is. Belangstelling voor dit Roemeense budget merk is er dus.

Dacia Sandero Access 04

Na een week moet ik de Dacia Sandero weer inleveren, maar eerst had ik nog een gesprek met een Roemeense buurman, die me vroeg hoe de Dacia Sandero beviel. ‘Hij is misschien niet luxe, maar hij rijdt echt goed’ vertelde ik hem.

De Dacia Sandero in deze basisuitvoering is technisch niet echt “up-to-date”. Hij is zo luxe als een Roemeense gevangenis. Maar op een of andere manier is hij uitermate sympathiek en niet alleen omdat hij zo goedkoop is. De 1.2 16v motor heeft 75 PK dat lijkt weinig, maar de Dacia Sandero weegt slechts 941 kilo en is daardoor in de praktijk levendig genoeg.

Toch wil ik mensen die deze Dacia Sandero overwegen aanraden wat extra geld uit te geven voor een wat luxere uitvoering waarbij je voor relatief weinig geld niet alleen mee gespoten bumpers krijgt en een radio, maar vooral die o zo handige centrale deurvergrendeling.

Dacia Sandero Access 03

Lees ook:

 

Dacia Sandero Access 02

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

En veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.

Alle Dacia modellen op De Dacia Site van Nederland en België

Posted: 29 april 2013 in Alles over de Dacia Sandero Tags:1.2 16v, basisuitvoering, blanc glacier, dacia sandero

Geen opmerkingen: