Bron: Origo
Eén van de goedkoopste auto’s op de markt is de Dacia Sandero, Ook als je het touch-screen multimedia-navigatie-systeem meerekent.
Dacia biedt met de Sandero een uitermate degelijke auto aan, die ook nog eens is uitgerust met een moderne 900 cc turbomotor.
Wie denkt dat de Dacia Sandero een goedkope en verouderde Renault is, heeft het volledig mis. De Dacia Sandero mag dan goedkoop zijn maar de bouwkwaliteit is goed, de techniek is modern en de afwerking prima. Natuurlijk is aan de materialen te merken waar op bespaard is zoals hard plastic in het interieur, maar door gebruik te maken van twee kleuren en chroomaccenten valt dat nauwelijks op.
Nee, het is niet het allermooiste model op de markt, maar het design is modern en vooral zakelijk. Aan de voorzijde toont hij voldoende karakter, de achterzijde is wat anoniemer.
De voorstoelen zijn aan de korte kant en de zijdelingse steun zou beter mogen, maar al met al zit je verder goed in de Sandero. De schakelaars zijn prima bereikbaar en goed te bedienen, maar de plaats van de raambediening op het middenconsole blijft vreemd. Het multimedia-navigatie-systeem blinkt uit door zijn handige en simpele bediening.
De Dacia Sandero biedt plaats aan vijf personen die voldoende been- en hoofdruimte hebben, de bagageruimte met 320/1200 liter is in dit segment uitstekend.
Het geluidsniveau is sterk verbeterd of liever gezegd sterk verminderd door toepassing van meer isolatie.
Het onderstel is niet sportief maar wel uiterst comfortabel, zeker op slechte wegen. Wat dat betreft zijn de goede rijeigenschappen van de vorige versie behouden.
De 0.9 TCe met 90 PK is een juweeltje, die rechtstreeks uit de nieuwe Renault Clio komt, alleen de keuze voor de vijfversnellingsbak in plaats van de zesversnellingsbak is een verkeerde, je hebt namelijk de neiging om door te schakelen naar een versnelling die er niet in zit.
In theorie is het brandstofverbruik laag, maar in de praktijk zit je al snel op 7 liter per honderd kilometer, maar dat geldt voor al dit soort zuinige auto’s. de praktijk pakt aanmerkelijk anders uit dan de theorie.
Natuurlijk is de Sandero ook in basisuitvoering en als ambiance verkrijgbaar, maar in de praktijk zal de Lauréate het best worden verkocht. Begrijpelijk, want als moderne (verwende) automobilist heb je dan alles wat je in een auto nodig hebt tot je beschikking.
Conclusie is even simpel als duidelijk: Heel veel auto voor weinig geld.
Lees ook:
- Dacia Sandero TCe 90: Goedkoop en zuinig
- Dacia Sandero: is goedkoop autorijden
- Test: Dacia Sandero 0.9 TCe 90 Lauréate
- Dacia Sandero getest door de autosites
- Veel Nederlandstalige testen ook op onze facebook pagina.
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
En veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.
Posted: 23 april 2013 in Alles over de Dacia Sandero Tags:0.9 TCe, dacia sandero, Lauréate, NAV, navigatie-systeem
Geen opmerkingen:
Een reactie posten