Bron: Mirror.
De Dacia Sandero heeft alles wat je nodig hebt en niets wat je niet nodig hebt !
Een McLaren P1 heeft een acceleratie van 3,5 seconden naar 100 en een topsnelheid van 350 km p/u. Indrukwekkende cijfers maar gezien de prijs ook weer niet zo moeilijk om te bouwen.
Wat wel moeilijk is om een auto als de Dacia Sandero te bouwen voor die prijs en dan ook nog winst te maken.
Deze Dacia Sandero is één van de meest interessante auto’s die we ooit hebben getest. Normaal gesproken nemen we één uitvoering, maar nu rijden we in alle bestaande uitvoeringen.
We beginnen met de Access, het instapmodel (niet verkrijgbaar in Nederland, in België 7.990 euro). Op de belangrijkste veiligheidssystemen is niet beknibbeld, ABS, ESP, Isofix en vier airbags zijn standaard aanwezig.
Wat je niet krijgt dat is bijvoorbeeld airco of elektrisch bedienbare ramen laat staan een radio, nee voor die prijs moet je onderweg neuriën of fluiten. Hij is alleen verkrijgbaar in wit en ziet er door de zwarte kunststof bumpers en ouderwetse wieldoppen ondanks de moderne styling gedateerd uit. De 1.2 16v 75 pk sterke benzinemotor is niet meer de meest moderne maar voldoet.
Mijn favoriet is de Ambiance uitvoering, voor slechts 8500 euro (België 1.2 16v) of 10.990 (Nederland 0.9 TCe) krijg je mee gespoten bumpers, een radio-cd-speler, elektrisch bedienbare ramen en tegen meerprijs keuze voor een airco of meerdere carrosserie kleuren.
Het is niet verrassend dat de binnenkant van de auto niet meteen aanvoelt alsof je in een Mercedes stapt of een BMW. De gebruikte kunststoffen zijn hard en goedkoop, ik heb echter maar weinig passagiers in de auto gehad die de neiging hadden om het dashboard te strelen omdat het er zo mooi en zacht uit ziet.
De gebruikte materialen en de afwerking is echter van goede kwaliteit en alle schakelaars voelen stevig aan en werken soepel. Stuurverstelling is er niet en de stoelverstelling is beperkt en toch had ik geen moeite om een goede zitpositie te vinden. Interessant eigenlijk hoe we bij andere auto’s verwend zijn met allerlei functies en hoe weinig we die uiteindelijk gebruiken.
Als u het geld heeft kies dan voor de 0.9 TCe met 90 pk, met deze motor voelt de Dacia Sandero behoorlijk levendig aan, hij accelereert goed ook bij lage toerentallen en is behoorlijk zuinig.
Wil je nog iets luxer (inclusief multi-media-navigatie-systeem) dan heb je nog de keuze uit de Laureate en de Dacia Sandero Stepway, maar komen qua prijs al dichter bij de concurrentie.
De Dacia Sandero is ruimer dan bijvoorbeeld een Peugeot 208, vijf volwassenen vinden prima plaats en de bagageruimte met 320/1200 liter inhoud is royaal te noemen, geen enkele concurrent komt daar zelfs maar bij in de buurt.
De Dacia Sandero wordt gebouwd om lang mee te gaan, hij wordt namelijk gebouwd voor de slechte wegen in Oost Europa en Noord Afrika. Verwacht geen fantastisch en sportief rijgedrag maar hij is comfortabel en ruim.
Wat ons betreft is het echt sterke punt van Dacia dat je niet gedwongen wordt meer te kopen dan datgene wat je in werkelijkheid nodig hebt.
Lees ook:
- Dacia Sandero: is goedkoop autorijden
- Test- Dacia Sandero 0.9 TCe 90 Lauréate
- Dacia Sandero verslaat alle concurrenten
- Dacia Sandero winnaar in Triotest
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2012 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
Heb je tips, nieuws, (vakantie)foto’s, wijzigingen aan of een review over je Dacia Dokker, Duster, Lodgy, Logan of Sandero (Stepway) stuur ze naar:
|
Posted: 17 maart 2013 in Alles over de Dacia Sandero Tags:0.9 TCe, 1.2 16v, Access, Ambiance, dacia sandero, Lauréate
Geen opmerkingen:
Een reactie posten