Bron: edp24
Dacia is nieuw in Groot Brittannië en dat is te merken. In de Engelse (auto)pers is zowel de Dacia Duster als de Dacia Sandero een “hot item” en daar maken we maar al te graag gebruik van.
Na jaren van besluiteloosheid heeft Dacia eindelijk de knoop doorgehakt en heeft de Dacia Duster en de Dacia Sandero ook in Groot Brittannië op de markt gebracht.
Dacia past meteen de regels voor betaalbaar autorijden aan of anders gezegd qua prijsstelling gaan we jaren terug in de tijd, naar een tijd dus dat autorijden nog betaalbaar was.
Het kopen van een Dacia is eenvoudig, de prijs die er op staat is de prijs, afdingen is er niet bij. Er zijn een paar uitvoeringen en een beperkt aantal opties. Alle verdere pracht en praal die je niet echt nodig hebt in een auto heeft Dacia gewoonweg niet.
Dacia is eigendom van Renault/Nissan en gebruikt veel bewezen techniek uit de schappen van Renault en Nissan. Prijs en kwaliteit zijn de sleutelwoorden. Dacia’s behoren dan ook tot de betrouwbaarste Europese auto’s.
Bekijken we de Dacia Sandero nader dan zien we een mengsel van onderdelen uit de Dacia Lodgy, Renault Kangoo en de Renault Clio III en het eindresultaat is een maximale auto voor minimaal geld.
De bagageruimte van de Dacia Sandero is enorm, veel groter dan je zou verwachten in het A segment en ook de binnenruimte is groter als van de meeste auto’s in het B segment, je krijgt dus heel veel ruimte voor je geld.
Het interieur is eenvoudig en praktisch maar zeker niet onaangenaam, de Dacia Sandero is gewoon een van de meest verstandige auto’s die je kunt kopen.
De stoelen zijn comfortabel, niet zo hard als bij Duitse auto’s, maar ook niet zo zacht als bij de meeste Franse auto’s. De ventilatie en andere knoppenzijn duidelijk gemarkeerd en zijn eenvoudig te bedienen. De rijpositie achter het stuur is voor de meeste mensen dik in orde.
Er zijn drie motoren, de goedkope 1.2 16v met 75 PK, de uiterst moderne 0.9 TCe met 90 PK en een 1.5 dCi met 90 PK. De TCe motor is verreweg de leukste, maar ook de 1.2 16v biedt voldoende vermogen. De diesel is met een uitstoot van onder de 100 gram CO2 uitstoot de goedkoopste milieuvriendelijke diesel op de markt.
Bij acceleratie in de vierde en vijfde versnelling heeft de diesel wat last van trillingen zonder dat het irritant wordt en is geschikt voor hoge kilometrages . De 0.9 TCe is levendig en zuinig en geschikt voor de gemiddelde rijder. De 1.2 16v is aan te bevelen als je weinig kilometers maakt.
Over goede prestaties en puike rijeigenschappen zal de gemiddelde koper van een Dacia Sandero zich niet zo druk maken, maar gelukkig stuurt, stopt en rijdt de Dacia Sandero boven verwachting goed.
De Dacia Sandero is een verstandige keuze. Hij brengt je zonder al te veel kosten comfortabel van A naar B. Hij biedt in zijn klasse veel meer ruimte en functionaliteit dan welke concurrent ook en hij is ook nog eens leuk om te zien.
Lees ook:
- Prijzen en specificaties voor NL en BE
- Nieuwe Dacia Sandero in de schijnwerpers
- Productie Dacia Sandero (Stepway) van start
- Prijs Dacia Sandero (Stepway) NL bekend
- Test Dacia Sandero: veel beter niet duurder
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2012 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
Heb je tips, nieuws, (vakantie)foto’s, wijzigingen aan of een review over je Dacia Dokker, Duster, Lodgy, Logan of Sandero (Stepway) stuur ze naar: |
Posted: 2 februari 2013 in Alles over de Dacia Sandero Tags:0.9 TCe, 1.2 16v, 1.5 dCi, dacia sandero
Geen opmerkingen:
Een reactie posten