Bron: Automarket
De eerste testen van de nieuwe Dacia Sandero zijn binnen en zijn grotendeels positief.
In deze test is de Dacia Sandero TCe 90 Lauréate uitgebreid aan de tand gevoeld.
Het is uitermate knap van Dacia om een model sterk te verbeteren en toch de lage prijzen te handhaven (Let op: dit ligt in NL anders dankzij de belasting (boetes) op CO2 uitstoot).
We zijn natuurlijk vooral benieuwd naar de nieuwe motor die in deze nieuwe Dacia Sandero zit, overigens de enige benzinemotor die in Nederland in het leveringsprogramma nog voorkomt.
De testers zijn daar uitermate positief over, de motor is pittiger en krachtiger als de oude 1.6 MPI en ontwikkelt al veel koppel bij 2000 toeren. De auto wordt geleverd met een 5-versnellingsbak en de motor draait zo’n 3.000 toeren bij 120 kilometer per uur en is ook op hogere snelheden verrassend stil.
Volgens de fabrikant bedraagt het gemiddeld verbruik 5,3 liter per 100 kilometer, het test verbruik varieerde van 6,2 tot 8,4 liter per honderd kilometer afhankelijk van de rijstijl. Het verbruik kan aanzienlijk lager zijn als Dacia had gekozen (net als veel concurrenten) voor een start-stop-systeem.
De prestaties zijn prima, zeker voor de doelgroep, de acceleratie bedraagt 11,1 van 0 tot 100 en de maximum snelheid bedraagt 169 kilometer per uur.
In deze (ver)nieuwde Dacia Sandero is veel herkenbaar uit de oude Sandero zoals de stoelen en de werking van veel functies, maar alles is duidelijk opgefrist en toont een stuk moderner. De grootste verandering in het interieur is het beschikbare NAV multimedia systeem, ook de bagageruimte is identiek aan het oude model.
Het comfort en het weggedrag is nagenoeg gelijk aan de oude Sandero, wel is geluidsisolatie sterk verbeterd en een grote verbetering is natuurlijk ook de aanwezigheid van ESP.
Het zicht rondom de Dacia Sandero is prima en levert in het dagelijks verkeer geen problemen of beperkingen op.
Op de topversie (Lauréate) zijn veel extra’s leverbaar, zoals touch screen navigatie, cruise control, elektrische en verwarmde spiegels, parkeersensoren e.d. Al deze extra’s zijn ten opzichte van de concurrentie zeer goedkoop.
+ onklopbare prijs | - stuurinrichting en wielophanging |
+ binnenruimte | - stuurwiel niet verstelbaar in de diepte |
+ veiligheidsvoorzieningen | - zijdelingse steun |
+ veel extra’s | - veel hard plastic |
Technische gegevens
Brandstof: benzine | Lengte: 4057 mm |
Clilinderinhoud: 898 cc | Breedte: 1733 mm |
Max. vermogen: 90 pk bij 5250 toeren | Hoogte: 1523 mm |
Koppel: 135 NM bij 2500 toeren | Gewicht: 1037 kg |
Topsnelheid: 169 km/per uur | Wielbasis: 2589 mm |
Acceleratie: 11,1 sec. 0-100 | Bagageruimte: 320 liter |
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2012 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
Heb je tips, nieuws, (vakantie)foto’s, wijzigingen aan of een review over je Dacia Duster, Lodgy, Logan of Sandero stuur ze naar: |
Posted: 15 november 2012 in Alles over de Dacia Sandero Tags:dacia sandero, TCe 90, test dacia sandero
Geen opmerkingen:
Een reactie posten