donderdag 15 november 2012

Test Dacia Sandero: veel beter niet duurder

Bron: Automarket

De eerste testen van de nieuwe Dacia Sandero zijn binnen en zijn grotendeels positief.

In deze test is de Dacia Sandero TCe 90 Lauréate uitgebreid aan de tand gevoeld.

Het is uitermate knap van Dacia om een model sterk te verbeteren en toch de lage prijzen te handhaven (Let op: dit ligt in NL anders dankzij de belasting (boetes) op CO2 uitstoot).

Eerste testen Dacia Sandero 01

We zijn natuurlijk vooral benieuwd naar de nieuwe motor die in deze nieuwe Dacia Sandero zit, overigens de enige benzinemotor die in Nederland in het leveringsprogramma nog voorkomt.

De testers zijn daar uitermate positief over, de motor is pittiger en krachtiger als de oude 1.6 MPI en ontwikkelt al veel koppel bij 2000 toeren. De auto wordt geleverd met een 5-versnellingsbak en de motor draait zo’n 3.000 toeren bij 120 kilometer per uur en is ook op hogere snelheden verrassend stil.

Eerste testen Dacia Sandero 02

Volgens de fabrikant bedraagt het gemiddeld verbruik 5,3 liter per 100 kilometer, het test verbruik varieerde van 6,2 tot 8,4 liter per honderd kilometer afhankelijk van de rijstijl. Het verbruik kan aanzienlijk lager zijn als Dacia had gekozen (net als veel concurrenten) voor een start-stop-systeem.

De prestaties zijn prima, zeker voor de doelgroep, de acceleratie bedraagt 11,1 van 0 tot 100 en de maximum snelheid bedraagt 169 kilometer per uur.

In deze (ver)nieuwde Dacia Sandero is veel herkenbaar uit de oude Sandero zoals de stoelen en de werking van veel functies, maar alles is duidelijk opgefrist en toont een stuk moderner. De grootste verandering in het interieur is het beschikbare NAV multimedia systeem, ook de bagageruimte is identiek aan het oude model.

Dacia sandero II 02

Het comfort en het weggedrag is nagenoeg gelijk aan de oude Sandero, wel is geluidsisolatie sterk verbeterd en een grote verbetering is natuurlijk ook de aanwezigheid van ESP.

Het zicht rondom de Dacia Sandero is prima en levert in het dagelijks verkeer geen problemen of beperkingen op.

Op de topversie (Lauréate) zijn veel extra’s leverbaar, zoals touch screen navigatie, cruise control, elektrische en verwarmde spiegels, parkeersensoren e.d. Al deze extra’s zijn ten opzichte van de concurrentie zeer goedkoop.

+ onklopbare prijs - stuurinrichting en wielophanging
+ binnenruimte - stuurwiel niet verstelbaar in de diepte
+ veiligheidsvoorzieningen - zijdelingse steun
+ veel extra’s - veel hard plastic

 

Dacia sandero II 06

Technische gegevens

Brandstof: benzine Lengte: 4057 mm
Clilinderinhoud: 898 cc Breedte: 1733 mm
Max. vermogen: 90 pk bij 5250 toeren Hoogte: 1523 mm
Koppel: 135 NM bij 2500 toeren Gewicht: 1037 kg
Topsnelheid: 169 km/per uur Wielbasis: 2589 mm
Acceleratie: 11,1 sec. 0-100 Bagageruimte: 320 liter

 

Dacia sandero II 05

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2012 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

Heb je tips, nieuws, (vakantie)foto’s, wijzigingen aan of een review over je Dacia Duster, Lodgy, Logan of Sandero stuur ze naar:

mcvjournaal email

Posted: 15 november 2012 in Alles over de Dacia Sandero Tags:dacia sandero, TCe 90, test dacia sandero

Geen opmerkingen: