zaterdag 13 augustus 2011

Multitest met o.m. de Dacia Sandero 1.6

(door Autoreview)

In deze test wordt de Lada Kalinka tegenover de Dacia Sandero en de Skoda Fabia gezet in een special met auto's uit het (voormalige) Oostblok.

De Lada Kalinka 1.6 heeft een eenvoudige techniek en een zeer aantrekkelijke prijs van € 9.995,--. Hij neemt het op tegen de Dacia Sandero 1.6 (€ 10.330,--), die verkooprecord na verkooprecord breekt, ook de Sandero heeft geen hypermoderne techniek maar hij is wel uiterst betrouwbaar. De Skoda Fabia 1.4 is wel uitgerust met moderne techniek en heeft zijn betrouwbaarheid bewezen, hij is echter wel een stuk duurder € 14.100,—.

Autoreview test Dacia Sandero 01

Carrosserie

De Dacia Sandero is wat groter als de andere 2 en heeft de grootste laadruimte, de afwerking is prima.

De Skoda Fabia heeft binnen de meeste zitruimte en de afwerking is van hoog niveau, alleen is de carrosserie nogal onoverzichtelijk.

De Lada Kalinka biedt door zijn breedte veel bewegingsruimte maar de afwerking is ronduit slecht.

Veiligheid

De Skoda Fabia heeft standaard ook zij-airbags en hoofdairbag en ESP is verkrijgbaar.

Op de Dacia Sandero zijn zij-airbags verkrijgbaar maar in geen enkele uitvoering ESP.

De Lada Kalinka heeft alleen een airbag voor de bestuurder en de bijrijder en dat is volstrekt niet meer van deze tijd.

Comfort

Lada: De vulling van de stoelen is onder de maat en de zittingen te kort. Alle knoppen en hendels zitten wel op juiste plek op de radio na. Het motorlawaai is oorverdovend. Op slecht wegdek hij is echter weer het meest comfortabel.

Dacia: De stoelen zijn niet top maar wel een stuk beter. De ergonomie van het dashboard is niet optimaal. De wegligging is vooral beladen prima.

Skoda: De stoelen zijn goed ook al omdat de stuur zowel in diepte als hoogte verstelbaar is. Alle knoppen en hendels zitten logisch en roepen geen vragen op. De wegligging is prima en evenwichtig.

Motor en transmissie

Lada: De motor klinkt rauw maar is onderin behoorlijk krachtig. De versnellingsbak is hakerig. Hij is echter wel zuinig 1 op 13,3.

Skoda: De motor is het stilst maar reageert pas boven de 4000 toeren. Hij schakelt precies. Verbruik 1 op 13.

Dacia: Heeft verreweg de mooiste motor, hij is veel soepeler als de andere twee, maar had iets stiller mogen zijn. De versnellingsbak is beter als de Kalinka maar slechter als de Fabia en het benzineverbruik is fors 1 op 12,2.

Autoreview test Dacia Sandero 02

Rijeigenschappen

Op een parcours testen we de actieve rijeigenschappen.

Lada: Geeft een gênante voorstelling en laat zien dat de techniek uit de préhistorie stamt. Hij is niet veilig, zwabbert door bochten en breek uit en dat is met de sponzig reagerende besturing niet te corrigeren. De Kalinka heeft maar liefst 53 meter (warm) nodig om vanaf 100 stil te staan.

Dacia: Hoewel ESP onbreekt rijdt hij in het grensgebied beduidend veiliger en is goed te corrigeren. Hij staat (warm) na 42,7 meter stil en dat is net voldoende.

Skoda: Heeft hulp van ESP en dat is te merken, hij reageert altijd voorstelbaar en veilig. De remweg is prima, warm 38,7.

Milieu en kosten

Lada: € 9.995,-- voor een auto, dat lijkt een leuk bedrag, maar de Sandero is niet veel duurder. Dat je op beide auto's geen ESP kunt bestellen levert strafpunten op. De Skoda is € 4000,-- duurder en dan heb je geen radio of centrale portiervergrendeling met afstandbediening, wil je ESP dan kom je uit op € 18.000,-- en dan praat je niet meer over een budgetauto. De Sandero is waardevast en de ondehoudskosten zijn laag. Ookl krijg je liefst 3 jaar garantie.

Conclusie

De Skoda Fabia wint deze test maar de belangrijkste reden om hem niet te kopen is de prijs. De Dacia Sandero zou een prima keuze zijn als de veiligheidsvoorzieningen (lees ESP !) beter waren. De Lada is niet aan te bevelen, het rijgedrag is onvoorspelbaar en de remmen zijn slecht. Autoreview test Dacia Sandero 03

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties 2011 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs en techniek vind je Hier en alles over tuning Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

Geen opmerkingen: