Uit bijna alle onderzoeken blijkt dat het met de betrouwbaarheid van Dacia wel goed zit:
Tevredenheidsonderzoek Autozine
Autoweek tevredenheidstest 2010
Tevredenheidsonderzoek Auto Plus Magazine 2010
Betrouwbaarheid Test Aankoop België
Daciabezitters zeer tevreden
Toch is het goed om ook eens een kritisch geluid te laten horen, want zowel Dacia Nederland als sommige dealers nemen hun klanten niet altijd serieus.
Vaak wordt er niet, heel onverschillig of heel laat gereageerd op klachten van Dacia bezitters.
Voor een relatief "nieuw" merk is dat een slechte zaak. Door veel Nederlanders wordt Dacia nog altijd gezien als een "Oost" Europees B-merk.
Verhalen waarbij klanten niet goed of niet adequaat worden geholpen versterken dat beeld en doen alle positieve verhalen weer te niet.
Het is voor een relatief "nieuw" merk op de Nederlandse markt als Dacia al moeilijk genoeg om klanten over de streep te trekken, maar nog lastiger is het om die klanten tevreden te houden zodat ze positief berichten over Dacia en niet het verhaal vertellen, "nooit meer een Dacia".
Een paar voorbeelden:
Het "vroem-vroem" verhaal over de Dacia Sandero 1.2, waar een aantal bezitters van de Dacia Sandero 1.2 last hebben van een gaspedaal dat een eigen leven lijkt te hebben, dit speelt overigens ook in Duitsland.
Aan dit probleem wordt door Dacia NL en een aantal dealers nauwelijks of geen aandacht besteed of in ieder geval niet of slecht met de klant gecommuniceerd.
Zie de discussies op het Dacia prikbord gaspedaalprobleem.
Ook het verhaal Van Claudia en Stephan is een voorbeeld hoe het duidelijk niet moet:
“Dag Herke en Brigit,
Zoals jullie al op mijn Wie Wat Waar hebben kunnen lezen gaan we afscheid nemen van onze Sandero. Jammer, maar ons vertrouwen in de Renault/Dacia-dealer is helaas geschaad. We zijn de laatste tijd noodgedwongen vaak naar de dealer geweest vanwege diverse mankementen. Enkele hiervan zijn terug te vinden op het prikbord. Hierbij is de dealer, naar onze bescheiden mening, tekort geschoten in het bieden van tijdige en adequate oplossingen. Bovendien moesten wij voor ieder wissewasje (en dat waren er de laatste tijd net iets teveel) 20 kilometer rijden naar de dealer. In totaal dus 40 kilometer per keer. Onze eigen dealer in Tilburg is twee jaar geleden failliet gegaan en sinds die tijd zijn we noodgedwongen afhankelijk van de dealer in Waalwijk. Onlangs kregen we een prachtig aanbod in de vorm van een royale inruilprijs voor onze Sandero op een nieuwe Peugeot 207 SW. Dit alles heeft ons uiteindelijk doen besluiten om afscheid te nemen van onze Dacia. Jammer, maar de frustraties en teleurstellingen werden ons de laatste tijd net iets teveel. Rest ons de mooie herinneringen aan onze aanschaf van de Dacia (een van de eerste Sandero’s in Nederland), de spannende en lange wachttijd, de site van Ger, de (mini-)Dacia-meetings, al dan niet met recordpogingen en niet te vergeten jullie fantastische Dacia-site, waarvoor onze dank uiteraard!
Afijn, dan zijn jullie ook op de hoogte. (Zie ook: Dacia prikbord lekkage)
Groetjes,
Claudia & Stephan.”
Ik wil daarom Dacia Nederland en de dealers oproepen om alle klachten serieus te nemen en vooral goed en tijdig met de klant te communiceren.
Dat lijkt me een goed voornemen voor 2011.
Verder wens ik alle bezoekers een gezond, pech vrij en daciastisch goed 2011 toe !
Meer algemeen Dacia autonieuws vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vindt je Hier.
Alle prijzen en specificaties 2011 vindt je Hier.
Heel veel tips, trucs en techniek vindt je Hier en alles over tuning Hier.
2 opmerkingen:
Tja, als je een oost europees wrak koopt kan je dit verwachten.
Het blijkt maar weer dat lezen moeilijker is dan je zou denken.
Dus eerst goed lezen (en begrijpen) en dan pas reageren.
Herke.
Een reactie posten